fbpx

Ultimata guiden för utomhusreklam

Vad är utomhusreklam?

Även om digitaliseringen kan vara påträngande inom marknadsföring och reklam just nu, har mer traditionella typer av reklam fortfarande mycket att erbjuda. Det finns en anledning till att dessa beprövade metoder har bestått tidens tand. De har en bevisad meritlista av framgång och är speciellt populära bland företag som vill påverka sin lokala marknad. Har du någonsin tänkt på utomhusreklam för dig själv? Osäker på vart du ska börja, vilket format som ska väljas eller vart det ska placeras? På Billboards har vi sammanställt denna informativa guiden om utomhusreklam för att hjälpa dig med just det.

Vad är utomhusreklam

Reklam utanför hemmet, är en av de mest populära metoderna av offlineannonsering. Som namnet antyder, hänvisar utomhusreklam till alla typer av reklam som når din målgrupp när de är borta från sina hem. Företag kan publicera deras produkter och/eller tjänster via skyltar, kollektivtrafik annonser, bänkar, affischer och digitala skyltar.

Vilka är de olika typerna av utomhusreklam? 

Utomhusreklam finns i olika typer av former, alla med möjligheten att nå hundratusentals människor som dagligen pendlar, antingen med buss, bil, tunnelbana eller till fots. Nedan har vi listat de olika typerna av utomhusreklam. 

OOH

OOH står för ”Out of Home”-reklam, vilket är reklam som syns utanför hemmet, t.ex. på busshållplatser, billboards eller på byggnader. Det är alltså all typ av annonsering som du ser när du är ute och rör dig i offentliga miljöer.

Dessa skyltar placeras vanligtvis på sidan av trafikerade vägar och riktar sig till konsumenter som befinner sig i sina fordon. Denna form av reklam är subtil och fungerar som en välkomstinbjudan till konsumenterna. 

DOOH

DOOH står för ”Digital Out of Home”-reklam. Det är en digital version av OOH-reklam, där annonser visas på digitala billboards istället för traditionella tryckta ytor. Fördelen med DOOH är att den kan vara mer dynamisk och ändras i realtid.

De digitala billboardsen visar hundratals olika annonser inom en viss tidsram. Tack vare den kreativiten som ges till skärmarna kan du göra ett mycket effektivt uttalande med din reklam. Som sådan är digitala billboards en av de mest eftertraktade formerna av utomhusreklam. 

Andra typer av skyltar

Transitannonsering

Människor som bor och reser i städer använder ofta kollektivtrafik. Under deras dagliga pendling på bussar, tåg eller taxibilar är människor medvetna om innehållet som visas på dessa fordon. Det är också värt att notera att folk i kollektivtrafiken vanligtvis gör några stopp på vägen hem. Om ditt företags annons visas på en buss är chansen stor att några av dessa pendlare stannar till i din butik. Annonser som visas på kollektivtrafiken är också ett bra sätt att locka turister till ditt företag eftersom dessa konsumenter alltid letar efter spännande butiker, restauranger och heta platser i området.

Affischer

Affischer, som är mindre än en skylt, syns ofta på lyktstolpar och märks av människor som går sin dag till fots. Dessa affischer visas också nära övergångsställen, rastplatser (som parker), på bänkar och ibland i skyltfönster. Detta gör att denna typ av utomhusreklam är svår att undvika.

Bänkannonser

Företag kan få annonsen efter eget val tryckt på bänkar i allmänna utrymmen. Dessa annonser ses av människor på sina lunchraster och shoppare som vilar och planerar sitt nästa drag.

Annons i köpcenter

Om du vill att folk ska besöka din butik finns det inget bättre ställe att annonsera på än i ett köpcentrum eller galleria. Konsumenterna är redan utomhus och har rätt utrymme för att handla, så varför inte dra fördel av situationen? Köpcentrumen är fyllda med reklammöjligheter för allt från mat till kläder till tekniska prylar. Detaljhandelsreklam kan ses i form av gallerior, affischer, skyltfönster, färgglada skyltar och mer. 

Varför du bör använda utomhusreklam

Det är ett känt faktum att människor tillbringar mycket tid hemifrån. Oavsett om det är den dagliga pendlingen till jobbet, att ta barnen till skolan och fotbollsträningen eller att springa ärenden – det är oundvikligt att spendera timmar i veckan borta från sina hem.

Under denna tid exponeras de inte för reklam via sina smarta enheter, på tv eller i tidskrifter och tidningar. Men de utsätts för utomhusreklam, vilket gör reklam utomhus till det bästa sättet att förmedla ditt varumärkes budskap.

Varför du bör använda DOOH

DOOH (Digital Out of Home) tar fördelarna med traditionell utomhusreklam och lyfter dem till en ny nivå genom digital teknik. Genom att använda digitala skärmar kan du anpassa och uppdatera ditt budskap i realtid vilket gör det möjligt att leverera rätt information vid rätt tidpunkt.

Dessutom är DOOH ofta mer visuellt engagerande tack vare rörliga bilder och interaktiva funktioner, vilket ökar chansen att fånga uppmärksamhet och skapa minnesvärda intryck.

Hur utomhusreklam fungerar för ditt varumärke

Med utomhusreklam kan du skapa och leverera ett kraftfullt budskap till en bred publik med lätthet och effektivitet. Det erbjuder också konsekvens och stabilitet när det gäller att skapa varumärkeskännedom och erkännande.

Även om utomhusreklam vanligtvis är mycket subtil, är den fortfarande extremt effektiv. Människor exponeras för ditt varumärke varje dag, vare sig det är medvetet eller omedvetet, så att de kommer ihåg ditt affärsbudskap långt in i framtiden.

Förekomsten av utomhusreklam är ett bevis på dess förmåga att locka konsumenter och tvinga dem att fatta ett köpbeslut över tid. Detta gör det till ett populärt reklamval för alla märken.

Är utomhusreklam fortfarande effektiv?

Utomhusreklam har funnits i decennier. Varje metod för OOH-reklam utnyttjar sin egen unika blandning av custom-cool som kan locka även den mest avslappnade förbipasserande, vilket gör det till ett effektivt sätt att marknadsföra vilket varumärke som helst. 

Hur effektiv är utomhusreklam?

Medans transitannonser, affischer och bänkannonser fortfarande är extremt populära och effektiva för små företag, väljer stora varumärken vanligtvis statiska och digitala billboards. Vilket väcker frågan, är någon verkligen uppmärksam?

Arbitron National In-Car Study, citerad av Forbes online, säger följande:

Studien visar att 71% av människorna ofta tittar på meddelanden på skyltar vid vägkanten (traditionella och digitala kombinerade) och mer än 37% uppger att de tittar på en utomhusreklam när de passerar en. 

Gör vi en djupdykning ser vi följande mönster om vad man har noterat.

  • Lärt sig om ett evengemang de var intresserade av att delta i (58%)
  • Lärde sig om en restaurang de senare besökte (58%)
  • Pratade om något roligt de såg (56%) på en skylt vid vägkanten
  • Blivit påmind om att ställa in ett TV-program (33%) eller en radiostation (44%)
  • Noterade ett telefonnummer (26%) eller webbadress (28%) skrivet på en skylt utomhus

Påverkar DOOH-annonsering köpbeslut?

Enligt studien, fattar personer som lägger märke till digitala billboards shoppingbeslut när de sitter i bilen. 

  • 72% av skyltens tittare handlar ofta eller ibland på väg hem från jobbet
  • 68% fattar ofta eller ibland sina shoppingbeslut när de sitter i bilen
  • 38% bestämmer sig för att stanna till i butiken när de är på väg hem
  • 24% säger att de var motiverade att besöka en viss butik den dagen på grund av en annons på utomhusreklam.
  • 32% besökte återförsäljaren de såg på en skylt senare samma vecka
  • 50% rapporterade att de fick vägledning från en digital billboard. 
  • 24% sa att de omedelbart har besökt ett företag på grund av DOOH-annonsering.

Dessa resultat tyder på att utomhusreklam och DOOH fungerar. Människor lägger märke till annonserna och påverkas också av dem.

Hur annonserar jag på digitala billboards?

När man utvecklar någon typ av reklamstrategi ligger nyckeln till framgång ofta i enkelhet. Först måste du ha en tydlig idé om vad målen och målsättningen med din kampanj kommer att vara.

Var kreativ

När du har bestämt dig för dina kampanjmål, är det dags att bli kreativ. Kreativitet är utan tvekan den viktigaste delen i skapandet av alla typer av reklamkampanjer. Brainstorma idéer som du tror att din publik kommer att tycka är värdefulla, engagerande och roliga. Visualisera hur din annons kommer att se ut i en utomhusmiljö. Tänk också på att DOOH-annonsering måste vara kortfattade, eftersom din publik i de flesta fall ofta är på resande fot och är lite upptagen. Som sådan bör ditt budskap och dina annonser vara lättsmälta med ett tydligt budskap. Undvik att använda för många ord och lägg till viktig kontaktinformation.

Bestäm en plats

När du har en kampanj i handen måste du bestämma dig för en plats och placering. Att välja rätt plats för att visa upp dina annonser är en konst. Du måste tänka på var din målgrupp tillbringar större delen av sin tid. Kommer de att vara på vägen, i en galleria eller på kollektivtrafiken? Om du marknadsför en klädbutik, kommer att köpa annonsutrymme i närheten (som ett köpcentrum) ge din publik en push mot din butik. På Billboards har vi kampanjer och produkter anpassade för era behov.

Tänk på din timing 

Timing är allt i reklam. Så du måste bestämma dig för hur länge din kampanj ska pågå. Är det ett reklamjippo byggt kring ett evengemang eller specialerbjudande? Eller är din kampanj en del av en långsiktig varumärkesbyggande strategi? Det är väldigt olika kampanjer, var och en med sina egna krav vad gäller budget, personal och andra resurser. 

Fördelar och nackdelar med utomhusreklam

Som med vilket reklammedium som helst kan man förvänta sig fördelar och nackdelar. Vi har listat några av de viktiga att tänka på när det kommer till utomhusreklam.

Vilka är fördelarna med utomhusreklam?

Stor påverkan

Till skillnad från andra plattformar behöver utomhusreklam inte sökas upp. DOOH-reklam blir en del av miljön. Du kan inte stänga av den som en tv eller stänga en tidning innan en läsare når en annons. Publiken har ingen kontroll över om de ser det eller inte. Detta ger din kampanj mer effekt under en längre tid.

Kräver uppmärksamhet

Utomhusreklam är svåra att ignorera. Annonserna, som syns på nära håll och på avstånd, är ofta stora, attraktiva, färgglada skyltfönster för ett visst varumärke eller företag. Den kreativa karaktären och uttrycksfulla budskap som visas på utomhusannonser tenderar att få mer uppmärksamhet från potentiella kunder också.

Kostnadseffektiv

Utomhusreklam är jämförelsevis en av de mest prisvärda formerna av reklam som finns idag. Även i områden med hög trafik är utomhusreklam fortfarande billigare än kostnaden för digital marknadsföring, radio eller print. Detta gäller särskilt för små företag som mestadels fokuserar på reklam till sitt lokala samhälle.

Omedelbar påverkan

Utomhusannonser kommer att ha en omedelbar inverkan på någon som för närvarande letar efter vad ditt företag erbjuder. En potentiell kund som ser någon form av utomhusreklam kan bestämma sig för att göra ett stopp i din butik baserat på informationen och/eller kampanjen i din annons.

Uppmuntrar impulsköp

Det primära målet med utomhusreklam är att uppmuntra människor att köpa det som ditt företag erbjuder eftersom det är något de behöver. Som sådan placeras utomhusannonser strategiskt på ett sätt som utlöser korrekt känslomässig respons från potentiella kunder.

Till exempel annonserar hotell och snabbmatsrestauranger på skyltar längs motorvägen. Detta beror på att folk är trötta och hungriga efter en lång resa och förmodligen letar efter en plats att ladda om. Denna form av reklam förstärker de positiva aspekterna av varumärkesbudskap samtidigt som den skapar värde genom att lova att människors behov kommer att tillgodoses.

Vilka är nackdelarna med utomhusreklam?

Lika effektiv som utomhusreklam kan vara, som vilket reklammedium som helst, kan det finnas några begränsningar att ta hänsyn till:

Begränsat utrymme för innehåll

Utomhusannonser är designade för att synas och göra ett bestående intryck på människor inom några sekunder. Detta gör det svårt för människor att komma ihåg kontaktuppgifterna på annonsen. Om kontaktinformation (som ett telefonnummer eller en fysisk adress) inte är lättillgänglig kan folk glömma din annons och bli lockad av en konkurrent.

Begränsad mätbarhet

Digitala billboards mäts genom trafikdata från Trafikverket, kommuner och andra instanser som uppskattar hur många som passerar annonsen. Detta ger en indikation på antalet visningar, men till skillnad från digital marknadsföring kan man inte mäta exakt interaktion eller konvertering.

Begränsad meddelandekapacitet

Utomhusannonser har begränsade meddelandemöjligheter av två anledningar – utrymmesbrist och minimal exponeringstid. På grund av den hastighet med vilken de flesta passerar förbi utomhusreklam, blir deras exponering för annonsen kortvarig. Som ett resultat är meddelanden begränsade till några få ord och/eller en illustration. Dessa medier har begränsat utrymme att visa din annons på. Detta ger dig inget annat alternativ än ett mycket kortfattat meddelande som måste tilltala så många människor som möjligt.

Varför ska du välja DOOH som en del av din marknadsstrategi?

DOOH erbjuder flera fördelar jämfört med andra traditionella marknadskanaler. Här är några skäl till varför DOOH kan vara ett effektivt verktyg i din marknadsstrategi:

Rörligt och dynamiskt innehåll

Eftersom DOOH använder digitala skärmar kan du visa rörliga bilder, videor och animerat innehåll, vilket ofta är mer engagerande än traditionella statiska affischer. Du kan snabbt anpassa dina budskap och kreativt innehåll beroende på tid på dagen, väder, eller till och med trender.

Större räckvidd och synlighet

Digitala skärmar är ofta strategiskt placerade på platser med hög trafik, som shoppingcenter, stadskärnor och kollektivtrafik. Detta ger dina annonser större synlighet och räckvidd, eftersom de visas för en bred och varierad publik.

Hur fungerar DOOH?

DOOH-kampanjer planeras och genomförs på ett något annorlunda sätt jämfört med traditionell utomhusreklam. Här är de viktigaste stegen i hur DOOH fungerar:

Val av platser och skärmar

Först och främst behöver du välja var dina annonser ska visas. Beroende på din målgrupp och dina kampanjmål kan du välja att placera dina annonser på digitala skyltar i stadskärnor, i köpcentrum, på busshållplatser eller längs motorvägar.

Det vanligaste inom DOOH-annonsering är att man jobbar med Impact (Hög frekvens) eller Reach (Bred annonsering) och detta styrs av Share of Voice.

Billboards skräddarsyr och hjälper er att nå era kunder på bästa möjliga sätt.

Vad är Share of Voice?

Share of Voice (SOV) mäter hur stor andel av den totala reklamexponeringen som syns på våra digitala billboards jämfört med andra annonsörer. Det visar hur mycket ett varumärke syns i förhållande till andra och en hög SOV kan leda till ökad varumärkeskännedom.

Utveckling av innehåll

Eftersom DOOH bygger på dynamiskt innehåll är det viktigt att skapa engagerande och visuellt tilltalande annonser. Detta kan vara animerade annonser, rörliga bilder eller videor. Tänk på att hålla budskapen korta och tydliga eftersom folk ofta ser DOOH-annonser medan de är i rörelse.

Exempel på DOOH-kampanjer

Det finns många framgångsrika exempel på hur företag har använt DOOH-annonsering för att nå ut till sin publik på kreativa sätt. Här är några exempel:

Platsbaserade kampanjer

Ett företag som säljer solkräm kan visa specifika annonser på skärmar nära stränder eller parker under varma och soliga dagar. Genom att använda väderdata i realtid kan de anpassa sina annonser och få ett högre engagemang.

Ett exempel på detta är att McDonalds körde en DOOH-kampanj att man hade en kampanj på glass vid soligt väder.

Tidstyrda kampanjer

Ett annat exempel är restauranger eller caféer som visar lunch- eller middagsmenyer på digitala skärmar vid specifika tidpunkter på dagen, till exempel under rusningstid när folk letar efter ett snabbt och enkelt alternativ för mat.

Låter det intressant? Boka din drömkampanj redan idag på digitala billboards!

Efter att ha utforskat möjligheterna med digitala billboards står det klart att DOOH erbjuder en kraftfull och flexibel kanal för att nå din målgrupp när de är mest mottagliga. Med möjligheten att anpassa ditt budskap och fånga uppmärksamheten med dynamiskt innehåll finns det ingen bättre tid att testa annonsering på digitala billboards.

Vill du ta din marknadsföring till nästa nivå och skapa kampanjer som sticker ut?

Kontakta Billboards och låt oss hjälpa dig att maximera din synlighet och framgång!

Boka din drömkampanj idag